Den Dyslexie ukázal dětem, jak se zábavně učit číst a psát

Národní galerie v Praze dnes ožila Dnem Dyslexie, zástupy žáků si tu zkoušely pomůcky a techniky na usnadnění výuky psaní a čtení. Děti si vyřezávaly písmena z polystyrenu, učily se angličtinu prostřednictvím speciálního počítačového programu nebo si zkoušely práci textaře v reklamní agentuře. Akci připravila skupina umělců vedená výtvarnicí Alenou Kupčíkovou, která pro dyslektiky vytvořila i slabikář. Problémy se čtením, psaním nebo pravopisem má podle ní až 15 procent populace.

„Tímto handicapem trpí mnoho umělců, možná je zde nějaká souvislost s talentem, fantazií, inteligencí,“ myslí si organizátorka druhého ročníku Dne dyslexie Kupčíková. Kromě umělců, kteří pro žáky, rodiče a učitele připravili hravé semináře výuky písmenek, psaní a gramatiky, se zde prezentovaly také neziskové spolky, které pomáhají rodinám dětí s poruchami učení. Součástí akce je i divadelní představení o rodině poznamenané handicapem „dys“.

„Máme tu třeba pexeso s písmenky, pexeso s vyjmenovanými slovy, obrázkovou skládačku, kde si děti po jednotlivých slabikách skládají slova,“ popsala jeden z programů Jaroslava Šrámková z BASIC centra. Zde pomáhají malým dyslektikům, dysgrafikům nebo dysortografikům, tedy dětem, které mají problémy se čtením, psaním nebo pravopisem. Poruchy se prý projevují třeba tak, že žák se sice naučí vyjmenované slovo „pýcha“, když ale v diktátu uslyší slovo „pyšný“, nedá si je do souvislosti s původním slovem a napíše pyšný s měkkým i.

Dříve se dětem s těmito poruchami nevěnovala velká pozornost a byly brány prostě jen jako špatní žáci. „Ve škole jsem psal tak strašně, že jsem za to dostal symbol prasátka,“ uvedl například malíř Jaroslav Valečka, který dnes pro malé návštěvníky připravil malování na téma slova v krajině. „Nikdy nenapíšu ani jednu větu bez gramatických hrubek,“ řekl i jeho kolega, malíř a grafik Ivan Komárek, který s dětmi zase vyřezával tvary písmen z plastových tácků.

Problémy s učením jdou často ruku v ruce s hyperaktivitou. Lékaři se snaží tyto poruchy léčit uklidňujícími léky nebo různými alternativními metodami. Rodiče a učitelé už ale nyní mají k dispozici i speciální pomůcky. Kromě nejrůznějších testů, her a interaktivního slabikáře také třeba počítačový program Jazyky bez bariér, v němž děti slovíčko nejen vidí napsané, ale zároveň slyší, jak se vyslovuje a pro snazší zapamatování vidí označovanou věc i na obrázku. Další informace o poruchách učení najdou zájemci na stránkách www.dys.cz.

Vložit komentář

Komentáře slouží ke svobodné výměně názorů či vyjádření názoru na dané téma. Váš příspěvek ale přitom nesmí jakýmkoliv způsobem porušovat zákony ČR, zejména nesmí propagovat národnostní, rasovou, náboženskou či jinou nesnášenlivost. Je také třeba respektovat soukromí jiných lidí, a proto je zakázáno zveřejňovat soukromé údaje o jiných osobách. Výslovně je zakázáno komentovat léčivé přípravky vázané na lékařský předpis. Redakce si vyhrazuje právo bez předchozího upozornění odstranit komentáře, které porušují výše uvedená pravidla.

Do komentářů prosím nevkládejte dotazy ohledně zdravotního stavu, pokud potřebujete poradit, můžete se zeptat v sekci PORADNA. Děkujeme za pochopení.