Únava, bolest hlavy, nižší výkonnost, špatná nálada nebo různá onemocnění pohybového aparátu. Nevhodné pracovní prostředí se výrazně odráží na zdraví a motivaci pracujících v kancelářích. Jak potvrzují statistiky České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ), jen v loňském roce stály nemoci pohybové soustavy za více než třemi sty tisíci případy dočasné pracovní neschopnosti.
Začíná to příliš nízkou židlí, pokračuje nevhodným stolem a končí třeba nedostatkem čerstvého kyslíku. „Příjemné pracovní prostředí se skládá z mnoha aspektů. Je třeba vhodně nastavit vlastní pracoviště na míru konkrétního pracovníka, řešit akustiku, přísun okysličeného vzduchu a akustické, případně i bionické podlahy. To vše dává dohromady vyvážený ergonomický celek,“ vyjmenovává architektka Šárka Daňková z ERGO Working Space, která firmám radí s koncepcí a realizací příjemného pracovního prostředí.
Jednou z nejtypičtějších zátěží, které čelí lidský organismus v kanceláři, je pohled do obrazovky počítače v kombinaci s nevhodným osvětlením prostoru. To potvrzuje i největší český výrobce LED svítidel, společnost Modus, která zajišťuje výpočty osvětlení v kancelářských komplexech po celém světě. „Pro ideální pracovní prostředí je zásadní zvolit správnou úroveň osvětlenosti. Příliš světla může způsobovat u zaměstnanců napětí a bolest hlavy. Naopak přítmí zase škodí očím a způsobuje permanentní únavu,“ upozorňuje obchodní manažer Jan Kavka ze společnosti Modus.
Podle Šárky Daňkové jsou ale v Česku zatím investice do zdraví zaměstnanců obecně na nízké úrovni, nebo jsou to jen dílčí kroky bez vytvoření koncepce. „Přitom se to z dlouhodobějšího hlediska jednoznačně vyplatí. Odrazí se to v nižší nemocnosti zaměstnanců, jejich spokojenosti a tím i minimální fluktuaci. Výsledkem je prokazatelně vyšší produktivita práce a nízké náklady na recruitment,“ upozorňuje Daňková.
Statistiky ČSSZ ukazují, že právě onemocnění pohybového aparátu jsou v posledních letech druhou nejčastější příčinou pracovní neschopnosti po respiračních chorobách. Jen v loňském roce instituce evidovala přes 323 000 ukončených případů dočasné pracovní neschopnosti způsobené nemocemi pohybové soustavy. Přitom ztráty způsobené zaměstnavatelům několikanásobně překračují investici do zdravého pracoviště.
Podle manažera náboru personální agentury ManpowerGroup Jiřího Halbrštáta se situace začíná měnit až v posledních letech i pod tlakem nízké nezaměstnanosti. „Především v IT a byznysových službách proběhla řada stěhování velkých firem. Tyto firmy se potom u uchazečů předhánějí tím, kdo má modernější a vhodnější pracovní prostředí. Na tom si v podstatě zakládají svůj HR marketing,“ všímá si Halbrštát.
Zvyšujícího se zájmu o vhodné pracovní podmínky si všímají i čeští světlaři. „V posledních asi třech letech se na nás častěji obracejí projektanti, abychom jim doporučili vhodná světelná řešení pro jejich kanceláře nebo výrobní haly,“ říká obchodní manažer Modusu Jan Kavka.
Moderní kanceláře už v dnešní době běžně využívají senzory, které zaměstnancům automaticky během dne nejen upravují proudění čerstvého vzduchu, ale i třeba i barvu světla. „Ráno mohou svítidla zářit teplejším tónem, odpoledne by barva měla být neutrální bílá a k večeru se zase vracet to teplého tónu,“ popisuje Kavka.
Možností je také používat svítidla se senzorem, která spolu navzájem komunikují. Pokud například večer v otevřené kanceláři sedí už pouze poslední pracant, tak zůstane svítit naplno jenom svítidlo nad ním. Svítidla v nejbližším okolí pouze místnost dosvěcují. „Jakmile se pracant zvedne a jde si do kuchyně pro kávu, tak se svítidla po cestě rozsvěcují. Takové pracovní prostředí je příjemné nejenom pro zaměstnance, ale majitel firmy může díky inteligentním senzorům ušetřit na nákladech na elektrickou energii,“ míní manažer firmy Modus, která sedmdesát procent svých svítidel vyváží do zahraničí.
Vložit komentář