Údaje na obalech potravin čte stále méně lidí. Z nejnovějšího výzkumu Státní zemědělské a potravinářské inspekce vyplývá, že jim nevěnuje pozornost 56 procent nakupujících, což je o sedm procent více, než u podobné studie z roku 2005. Jako nejčastější důvod uvádějí jejich špatnou čitelnost, druhým důvodem je, že je to nezajímá. Výrazně, ze 77 na 56 procent navíc klesl počet lidí, kteří se domnívají, že tyto údaje jsou pravdivé. Na potravinářských veletrzích Salima v Brně to řekla mluvčí SZPI Matina Šmídtová.
„Pokud už spotřebitelé informace na potravinách čtou, tak se zajímají především o podmínky skladování a datum trvanlivosti. Sledují také informace o výrobci a zemi původu. Až na pátém místě se zajímají o složení potravin. Přitom pouze z toho složení lze usuzovat na kvalitu potravin,“ řekla Šmídtová.
Výzkum o chování spotřebitelů při nákupu potravin vytvořila pro inspekci na konci minulého roku agentura Focus, Marketing&Social Research. Výsledky podle zastupujícího ředitele SZPI Martina Klanici potvrzují současný trend. „Případy porušení bezpečnosti potravin jsou dnes již výjimečné, mnohem častěji se ale potýkáme s případy klamání spotřebitele,“ řekl Klanica. Výrobci podle něj vymýšlejí stále nové způsoby, jak upoutat pozornost zákazníka. Na obalech se proto stále častěji objevují tvrzení přisuzující potravinám zvláštní vlastnosti, jako jsou nutriční hodnoty a výživová či zdravotní tvrzení.
Inspekce kvůli tomu výrazně zvýšila kontrolu takových tvrzení. Zatímco v roce 2006 provedla 1067 kontrol zaměřených na klamání spotřebitele, v roce 2007 jich bylo 1975, předloni 3113 a loni dokonce 4343. Každoročně vyšší je i počet správních řízení za klamání spotřebitelů, v roce 2006 jich bylo 63, o rok později 190 a loni už 230.
Z výsledků výzkumu dále vyplývá, že stále více lidí nakupuje potraviny v diskontních prodejnách, oproti roku 2005 se jejich počet zvýšil z 21 na 31 procent. Mírně se zvýšil počet nákupů v hypermarketech, zájem o supermarkety a menší samoobsluhy naopak klesl. „Velkou roli při nákupu potravin hraje nadále jejich cena. Lidé sice deklarují, že preferují čerstvé potraviny, zároveň ale rádi nakupují ve velkém do zásoby, je-li to za výhodnou cenu,“ dodala Šmídtová.
Vložit komentář