Ročně kolem 200 dětí zemře v ČR následkem úrazu, je to nejčastější příčina úmrtí v dětském věku. Ambulance ošetří každý rok 450.000 dětských úrazů, 30.000 dětí je přijato s vážným úrazem do nemocnice a 3000 z nich zůstanou trvalé následky. Náklady na léčbu a ekonomické ztráty se blíží ročně 20 miliardám korun, řekl Jan Kostner za organizátory projektu Dětství bez úrazů.
„Situace v Česku je alarmující, v evropském srovnání má Česko více než dvojnásobnou míru úmrtnosti dětí na úraz než vyspělé země,“ uvedl.
Podle Kostnera by úrazy nemusely být, většině lze zabránit. Švédsku, které je na špici Evropy s nejmenším počtem dětských úrazů, se podařilo 40 let trvající kampaní snížit počty dětských úrazů o 90 procent. V roce 2006 jako první a jediná země nezaznamenalo žádné úmrtí dětí na dopravní úraz.
Česku se něco podobného začíná dařit podle Kostnera i vlivem kampaně Dětství bez úrazů. V roce 1997 zemřelo na úraz 421 dětí do 19 let, v roce 2008 už jen 183. Česko se tak posunulo z 22. místa v počtu úmrtí dětí do 19 let na úraz na osmé místo a ve skupině dětí do 14 let dokonce na třetí místo v žebříčku zemí s nejmenším počtem dětských úrazů.
Projekt Dětství bez úrazů podporuje Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP). Její mluvčí Jiří Rod uvedl, že letos dají na kampaň 15 milionů korun, stejně jako loni, za dobu trvání projektu to bylo už 110 milionů. Podle Roda se ale tento výdaj vyplatí – koruna vydaná na prevenci ušetří tři koruny na zbytečné léčbě. Například na léčení vážné popáleniny s následnými transplantacemi kůže vydá VZP až tři miliony korun, za tuto sumu by mohla zaplatit léčení tří pacientů s leukémií.
Kostner dodal, že úrazům lze zabránit – hlavní cestou podle něj je oslovit děti a rodiče a upozorňovat je na rizika. Podstatná je i úprava legislativy a změna prostředí. Za úraz malých dětí můžou podle Kostnera vždy rodiče – dítě neumí předvídat rizika, přitom chce zkoumat svět.
Dospělí si mohou prožít pocity dítěte v kuchyni, kde jsou oproti velkému nábytku malí jako děti a podobně jako ony nevidí na pracovní plochy. Projekt kuchyní navštíví stejně jako loni celou republiku. Letos nově je součástí kampaně mluvící auto, které varuje před riziky. V čekárnách pediatrů najdou děti propagační materiály, například omalovánky o prevenci úrazů. Dospělí si mohou podle návodu v brožurce udělat bezpečnostní audit domova.
Vložit komentář