Závažnost poranění při dopravní nehodě souvisí podle expertů s nadváhou a rozložením tuku v těle. Muži s vysokým BMI (index tělesné hmotnosti) jsou vystaveni vyššímu riziku vážného zranění než muži s normálním BMI nebo ženy bez ohledu na BMI, uvedl zjištění americké studie v časopise Medical Tribune profesor Jaroslav Petr. Riziko vážného zranění při dopravní nehodě by se podle něj mohlo stát jedním ze zdravotních nebezpečí obezity.
V Česku má každý třetí dospělý nadváhu a každý pátý je obézní. Ve věku 11 až 15 let se potýká s nadbytečnými kilogramy 14 procent chlapců a deset procent děvčat. Odborníci mluví o epidemii nového tisíciletí, nadváha a obezita totiž mohou nastartovat závažné zdravotní problémy.
Rozdíl v závažnosti poranění při dopravní nehodě pramení podle expertů z toho, že muži a ženy se liší množstvím a podílem podkožního a útrobního tuku. Ženy mívají více tuku ve spodní polovině těla, muži v horní. „Příčinou zvýšeného rizika je změna tvaru a především změna těžiště těla obézních mužů,“ vysvětlil profesor.
Muži obvykle havarují při vyšších rychlostech, méně často mají zapnuté bezpečnostní pásy a častěji havarují ve vozidlech bez airbagů, uvádějí americká data. Pokud se měřítkem stal jen BMI, ukázala se jasná závislost mezi BMI a pravděpodobností závažného zranění obličeje, hrudníku a břicha. Dramaticky stoupla pravděpodobnost vážného poranění páteře. U lehkých poranění mužů či jakýchkoli poranění žen taková závislost nebyla.
Zjištění amerických vědců by podle profesora Petra mohla přispět k tomu, aby odborníci na bezpečnost automobilů zohlednili současnou pandemii obezity a uzpůsobili tomu konstrukci automobilů i jejich interiéru.
Loni evidovala policie v ČR téměř 75.000 vážných dopravních nehod, 832 lidí zahynulo. Nejvíce obětí dopravních nehod bylo v roce 1994 – celkem 1473. Podle policejních dat za březen zavinili řidiči motorového vozidla 3313 nehod, řidičky 949, řidiči nemotorového vozidla 45, řidičky 12.
Podle Evropského výběrového šetření o zdravotním stavu v ČR z roku 2009, které zveřejnil Ústav zdravotnických informací a statistiky, mělo v průběhu 12 měsíců dopravní nehodu končící úrazem 1,8 procenta dotázaných mužů a žen, v necelé polovině případů bylo nutné zdravotní ošetření.
Vložit komentář