V horku má řidič zastavit vždy po sto kilometrech

V horku má řidič zastavit vždy nejméně po sto kilometrech, radí dopravní psycholog Karel Havlík. Platí to hlavně pro neprofesionální řidiče bez klimatizace. Ve vedru se řidič rychleji unaví a špatně se soustředí. Kvůli tomu se zpomalují jeho reakce, je nepřesný a pomalý, vysvětlil. U unaveného řidiče stoupá riziko, že způsobí dopravní nehodu. Proto je třeba častěji odpočívat, důležité je také hodně pít.

Pozornost řidičů ovlivňují dopravní podmínky. „Zvláště za vedra je pozornost snížená,“ uvedl Havlík. „Vedro představuje stres, vždy ve vedrech je víc nehod,“ potvrdil psycholog Slavomil Hubálek. Horko působí na různé jedince různě. Na štíhlého a zdravého mnohem méně než na obézního s vysokým krevním tlakem. Lékaři doporučují lidem s nemocným srdcem, vysokým tlakem a těm, kteří přežili infarkt, aby ve vedrech vůbec nesedali za volant.

Tělo na horko reaguje zrychlením krevního oběhu, zvýšením tlaku a pocením. Potem člověk ztratí až litr vody za den. Když se venkovní teplota pohybuje kolem 30 stupňů Celsia, v kabinách bez klimatizace, i když se větrá, bývá o třetinu více. Tepleji je v tmavých vozech než ve světlých.

Zvýšená nehodovost může být způsobena větším množstvím lidí na silnici v době prázdnin, podle Havlíka je však hlavní příčina nehody vždy v člověku. Zhoršeným podmínkám by se měl přizpůsobit, být pozornější. „Důležitá je neustálá kontrola sebe i okolí,“ uvedl Havlík.

I když si řidič neuvědomuje únavu, měl by dodržovat přestávky v jízdě. Běžně by měli řidiči zastavovat po ujetí 200 kilometrů, za veder maximálně po stovce. Časté přestávky jsou velmi důležité. Například při cestě autem do Chorvatska by měl řidič udělat minimálně tři přestávky, sdělil.

Spolucestující by měl řidiči při jízdě radit zásadně v poklidu, mírně. Záleží na souhře těch dvou, méně zkušený řidič může určité úseky pomáhat řídit, míní psycholog.

Nehody mají podle Havlíka na svědomí častěji lidé netrpěliví, přemrštěně sebejistí, nepředvídaví a lehkomyslní. Někteří lidé můžou být kvůli horku i agresivnější. Týká se to hlavně lidí s takzvanou nižší frustrační tolerancí, které rychle něco naštve. Jak běžný člověk ztrácí kvůli vedru a únavě pozornost, oni rychle ztrácejí kontrolu sami nad sebou, vysvětlil.

Minulé dva týdny tak byly na silnicích podle policejního prezidia nejtragičtější za poslední dva roky. Dopravní nehody si vyžádaly v průměru víc než čtyři oběti denně.

V květnu Havlíkovi vyšla kniha Osudová střetnutí popisující různé druhy nehod na 21 příbězích. Obsahuje rozhovory s řidiči, kteří nehodu přežili.

Vložit komentář

Komentáře slouží ke svobodné výměně názorů či vyjádření názoru na dané téma. Váš příspěvek ale přitom nesmí jakýmkoliv způsobem porušovat zákony ČR, zejména nesmí propagovat národnostní, rasovou, náboženskou či jinou nesnášenlivost. Je také třeba respektovat soukromí jiných lidí, a proto je zakázáno zveřejňovat soukromé údaje o jiných osobách. Výslovně je zakázáno komentovat léčivé přípravky vázané na lékařský předpis. Redakce si vyhrazuje právo bez předchozího upozornění odstranit komentáře, které porušují výše uvedená pravidla.

Do komentářů prosím nevkládejte dotazy ohledně zdravotního stavu, pokud potřebujete poradit, můžete se zeptat v sekci PORADNA. Děkujeme za pochopení.