Call centrum ulehčuje lince 155, někdy na ni ale naopak přepojí

Zhruba každý pátý člověk, který se dovolá na call centrum středočeské záchranné služby, má akutní zdravotní problémy, a operátoři ho proto přepojí na linku 155. Telefonát na bezplatné číslo 800 888 155 takto pomohl třeba muži s infarktem a také chlapci, který snědl jedovatá semena tisu. Jinak ale přes rok fungující centrum slouží naopak lidem, jejichž stav akutní není, a jedním z důvodů jeho vzniku byla právě snaha odlehčit speciální lince 155. Za rok existence centrum vyřídilo kolem 4500 hovorů.

Centrum vzniklo podle britského modelu jako první v Česku. Volajícím je dostupné nepřetržitě. Záchranáře lze kontaktovat i prostřednictví SMS na číslo 720 002 655. Volajícímu je k dispozici zkušený zdravotník.

Pracoviště se osvědčilo například v mimořádných situacích, jako bylo období prasečí chřipky. Provoz je hrazen z fondů Středočeského kraje. Stejnou službu nedávno zřídil i Moravskoslezský kraj.

Centrum se snaží odebrat neurgentní hovory, které by jinak směřovaly na linku 155. V situaci, kdy dispečer na čísle 155 usoudí, že hovor není určen pro záchrannou službu, ale jde o otázky zdravotnického nebo psychosociálního charakteru, přepojí volajícího do call centra. Operátoři ho pak mohou nasměrovat k další pomoci, třeba na Linku bezpečí, Bílý kruh bezpečí, Drop In, praktické lékaře, ambulantní specialisty nebo na pohotovost.

Středočeská telefonická poradna při tříměsíční zkušební době původně sloužila jen lidem z Kladenska, Rakovnicka, Mělnicka a Berounska. Od loňského ledna se rozšířila na území celého kraje. Zhruba 40 procent hovorů však pochází z ostatních regionů. Průměrnou délku hovorů záchranáři odhadují na necelé čtyři minuty.

2 komentáře “Call centrum ulehčuje lince 155, někdy na ni ale naopak přepojí”

  1. Ladislav Matějček 20.3.2018 15:50

    Dobrý den, dne 20.03.2018 v 00:30 jsem potřeboval konzultaci se zdravotníkem, právě proto abych neblokoval linku 155. Jen stručně:manželku postihly náhle bolestivé křeče v dolních končetinách, Byl to pro nás docela šok a tak jsem kontaktoval linku 800888155, vědom si toho, že se zatím nejedná o ohrožení života. Ospalým hlasem , bez představení se, já jsem se představil, mi bez jakékoli snahy zjistit situaci, bylo sděleno ať zavolám linku 155 a manželku nechám odvézt do nemocnice.Laicky jsme začali situaci řešit a po zmírnění bolestí, jsem vše podstatné zjistil na internetu,včetně informace, že křeče většinou trvají v řádu minut. Po nasazení zjištěných opatření se stav manželky začal lepšit i když bolesti zkřečovaných svalů má doteď. Nepodávám stížnost jen chci, aby zmiňovaná linka plnila funkci pro kterou byla zřízena, tedy pomoci v prvních chvílích úzkosti o nemocného, vyposlechnutím i radou a zároveň šetřila volání na linku 155.
    Matějček
    Kladno

  2. Ivo Vacek 11.5.2018 21:00

    Dobrý den, dnes, tj. 11.5.2018 jsem navštívil ¨Pražské pivní slavnosti v Praze 7 na Letné, .spolu se svými kolegy,70 letými dúchodci. Při odchodu jsme odděleně zaplatili útratu a vyšli před halu. Při odchodu jsem já ač normálně chodící jsem vyšel a díky pohyblivosti překročil cca 20 cm schod, který jsem nezvládl a upadl. Samozřejmě při mém stáří jsem velice špatně vstával (nehledě na okolí, které mi nepomohlo ). Požádal jsem pracovníka služby u odchodu, aby mi pomohl při ošetření L kolena a levého loktu.
    Zmíněný pracovník nebyl ve svém vozidle a několik minut ho hledal zmíněný pracovník u odchodu (jelikož mám díky nemoci a stáří ředěnu krev, docházelo k prudkému výronu krve. Zvýšeným hlasem jsem dotyčného pracovníka žádal o ošetření ( důvod prudkého výronu krve a samozřejmě i po požití piva na uvedených slavnostech (připomínám požití piva v počtu 6 ks 0,3 L) Uvedený pracovník ač jsem byl silně neklidný z krvácení z uvedených míst mi neustále opakoval abych se zklidnil a nepřistupoval k ošetření odřeniny. Následně jsem zjistil poškození kolene a díky laxnímu přístupu jsem dále netrval na ošetření a odešel na zastávku MHD ,kdy jsem zavolal na linku 155 s tím že nepožaduji službu záchranně služby a jejího ošetření s požadavkem aby co nejdříve nechali udělat práh při výstupu z objektu (upadli další čtyři lidé). . Závěrem bych celou situaci ohodnotil takto: 1. Chyba neexistence prahu, který byl na vstupní části a nikoliv při výstupu, 2. nepružnost propojení s organizační službou při přivolání ošetřovatele (několikrát jsem urgoval ze strachu silného krvácení.(slova ošetřovatele byla nedostatečná vzhledem k mému zdravotnímu stavu. 3. jeho lhostejnost při mém odchodu s krvácejícím loktem a kolenem. 4 do místa trvalého bydliště jsem se přepravil pomocí MHD (v tom stavu, jak popisuji a doma si dokončil ošetření) Takže to odnesly bílé plátěné kalhoty v místě L kolena a uválené tričko..
    Kdyby organizační tým dal rampu k bezpečnému odchodu a zlepšila by se lhostejnost personálu vůči starým lidem dalo by se konstatovat že akce je příznivá k obyvatelům Prahy
    Ivo Vacek Praha 6 Suchdol 165 00 U Nového Suchdola 130/9 telefon: 165 00
    Děkuji Vám za písemnou odpověď.

Vložit komentář

Komentáře slouží ke svobodné výměně názorů či vyjádření názoru na dané téma. Váš příspěvek ale přitom nesmí jakýmkoliv způsobem porušovat zákony ČR, zejména nesmí propagovat národnostní, rasovou, náboženskou či jinou nesnášenlivost. Je také třeba respektovat soukromí jiných lidí, a proto je zakázáno zveřejňovat soukromé údaje o jiných osobách. Výslovně je zakázáno komentovat léčivé přípravky vázané na lékařský předpis. Redakce si vyhrazuje právo bez předchozího upozornění odstranit komentáře, které porušují výše uvedená pravidla.

Do komentářů prosím nevkládejte dotazy ohledně zdravotního stavu, pokud potřebujete poradit, můžete se zeptat v sekci PORADNA. Děkujeme za pochopení.