Call centrum ulehčuje lince 155, někdy na ni ale naopak přepojí

Zhruba každý pátý člověk, který se dovolá na call centrum středočeské záchranné služby, má akutní zdravotní problémy, a operátoři ho proto přepojí na linku 155. Telefonát na bezplatné číslo 800 888 155 takto pomohl třeba muži s infarktem a také chlapci, který snědl jedovatá semena tisu. Jinak ale přes rok fungující centrum slouží naopak lidem, jejichž stav akutní není, a jedním z důvodů jeho vzniku byla právě snaha odlehčit speciální lince 155. Za rok existence centrum vyřídilo kolem 4500 hovorů.

Centrum vzniklo podle britského modelu jako první v Česku. Volajícím je dostupné nepřetržitě. Záchranáře lze kontaktovat i prostřednictví SMS na číslo 720 002 655. Volajícímu je k dispozici zkušený zdravotník.

Pracoviště se osvědčilo například v mimořádných situacích, jako bylo období prasečí chřipky. Provoz je hrazen z fondů Středočeského kraje. Stejnou službu nedávno zřídil i Moravskoslezský kraj.

Centrum se snaží odebrat neurgentní hovory, které by jinak směřovaly na linku 155. V situaci, kdy dispečer na čísle 155 usoudí, že hovor není určen pro záchrannou službu, ale jde o otázky zdravotnického nebo psychosociálního charakteru, přepojí volajícího do call centra. Operátoři ho pak mohou nasměrovat k další pomoci, třeba na Linku bezpečí, Bílý kruh bezpečí, Drop In, praktické lékaře, ambulantní specialisty nebo na pohotovost.

Středočeská telefonická poradna při tříměsíční zkušební době původně sloužila jen lidem z Kladenska, Rakovnicka, Mělnicka a Berounska. Od loňského ledna se rozšířila na území celého kraje. Zhruba 40 procent hovorů však pochází z ostatních regionů. Průměrnou délku hovorů záchranáři odhadují na necelé čtyři minuty.

Jedna odpověď k “Call centrum ulehčuje lince 155, někdy na ni ale naopak přepojí”

  1. Ladislav Matějček 20.3.2018 15:50

    Dobrý den, dne 20.03.2018 v 00:30 jsem potřeboval konzultaci se zdravotníkem, právě proto abych neblokoval linku 155. Jen stručně:manželku postihly náhle bolestivé křeče v dolních končetinách, Byl to pro nás docela šok a tak jsem kontaktoval linku 800888155, vědom si toho, že se zatím nejedná o ohrožení života. Ospalým hlasem , bez představení se, já jsem se představil, mi bez jakékoli snahy zjistit situaci, bylo sděleno ať zavolám linku 155 a manželku nechám odvézt do nemocnice.Laicky jsme začali situaci řešit a po zmírnění bolestí, jsem vše podstatné zjistil na internetu,včetně informace, že křeče většinou trvají v řádu minut. Po nasazení zjištěných opatření se stav manželky začal lepšit i když bolesti zkřečovaných svalů má doteď. Nepodávám stížnost jen chci, aby zmiňovaná linka plnila funkci pro kterou byla zřízena, tedy pomoci v prvních chvílích úzkosti o nemocného, vyposlechnutím i radou a zároveň šetřila volání na linku 155.
    Matějček
    Kladno

Vložit komentář

Komentáře slouží ke svobodné výměně názorů či vyjádření názoru na dané téma. Váš příspěvek ale přitom nesmí jakýmkoliv způsobem porušovat zákony ČR, zejména nesmí propagovat národnostní, rasovou, náboženskou či jinou nesnášenlivost. Je také třeba respektovat soukromí jiných lidí, a proto je zakázáno zveřejňovat soukromé údaje o jiných osobách. Výslovně je zakázáno komentovat léčivé přípravky vázané na lékařský předpis. Redakce si vyhrazuje právo bez předchozího upozornění odstranit komentáře, které porušují výše uvedená pravidla.

Do komentářů prosím nevkládejte dotazy ohledně zdravotního stavu, pokud potřebujete poradit, můžete se zeptat v sekci PORADNA. Děkujeme za pochopení.