Zhruba každý pátý člověk, který se dovolá na call centrum středočeské záchranné služby, má akutní zdravotní problémy, a operátoři ho proto přepojí na linku 155. Telefonát na bezplatné číslo 800 888 155 takto pomohl třeba muži s infarktem a také chlapci, který snědl jedovatá semena tisu. Jinak ale přes rok fungující centrum slouží naopak lidem, jejichž stav akutní není, a jedním z důvodů jeho vzniku byla právě snaha odlehčit speciální lince 155. Za rok existence centrum vyřídilo kolem 4500 hovorů.
Centrum vzniklo podle britského modelu jako první v Česku. Volajícím je dostupné nepřetržitě. Záchranáře lze kontaktovat i prostřednictví SMS na číslo 720 002 655. Volajícímu je k dispozici zkušený zdravotník.
Pracoviště se osvědčilo například v mimořádných situacích, jako bylo období prasečí chřipky. Provoz je hrazen z fondů Středočeského kraje. Stejnou službu nedávno zřídil i Moravskoslezský kraj.
Centrum se snaží odebrat neurgentní hovory, které by jinak směřovaly na linku 155. V situaci, kdy dispečer na čísle 155 usoudí, že hovor není určen pro záchrannou službu, ale jde o otázky zdravotnického nebo psychosociálního charakteru, přepojí volajícího do call centra. Operátoři ho pak mohou nasměrovat k další pomoci, třeba na Linku bezpečí, Bílý kruh bezpečí, Drop In, praktické lékaře, ambulantní specialisty nebo na pohotovost.
Středočeská telefonická poradna při tříměsíční zkušební době původně sloužila jen lidem z Kladenska, Rakovnicka, Mělnicka a Berounska. Od loňského ledna se rozšířila na území celého kraje. Zhruba 40 procent hovorů však pochází z ostatních regionů. Průměrnou délku hovorů záchranáři odhadují na necelé čtyři minuty.
Dobrý den, dne 20.03.2018 v 00:30 jsem potřeboval konzultaci se zdravotníkem, právě proto abych neblokoval linku 155. Jen stručně:manželku postihly náhle bolestivé křeče v dolních končetinách, Byl to pro nás docela šok a tak jsem kontaktoval linku 800888155, vědom si toho, že se zatím nejedná o ohrožení života. Ospalým hlasem , bez představení se, já jsem se představil, mi bez jakékoli snahy zjistit situaci, bylo sděleno ať zavolám linku 155 a manželku nechám odvézt do nemocnice.Laicky jsme začali situaci řešit a po zmírnění bolestí, jsem vše podstatné zjistil na internetu,včetně informace, že křeče většinou trvají v řádu minut. Po nasazení zjištěných opatření se stav manželky začal lepšit i když bolesti zkřečovaných svalů má doteď. Nepodávám stížnost jen chci, aby zmiňovaná linka plnila funkci pro kterou byla zřízena, tedy pomoci v prvních chvílích úzkosti o nemocného, vyposlechnutím i radou a zároveň šetřila volání na linku 155.
Matějček
Kladno
Dobrý den, dnes, tj. 11.5.2018 jsem navštívil ¨Pražské pivní slavnosti v Praze 7 na Letné, .spolu se svými kolegy,70 letými dúchodci. Při odchodu jsme odděleně zaplatili útratu a vyšli před halu. Při odchodu jsem já ač normálně chodící jsem vyšel a díky pohyblivosti překročil cca 20 cm schod, který jsem nezvládl a upadl. Samozřejmě při mém stáří jsem velice špatně vstával (nehledě na okolí, které mi nepomohlo ). Požádal jsem pracovníka služby u odchodu, aby mi pomohl při ošetření L kolena a levého loktu.
Zmíněný pracovník nebyl ve svém vozidle a několik minut ho hledal zmíněný pracovník u odchodu (jelikož mám díky nemoci a stáří ředěnu krev, docházelo k prudkému výronu krve. Zvýšeným hlasem jsem dotyčného pracovníka žádal o ošetření ( důvod prudkého výronu krve a samozřejmě i po požití piva na uvedených slavnostech (připomínám požití piva v počtu 6 ks 0,3 L) Uvedený pracovník ač jsem byl silně neklidný z krvácení z uvedených míst mi neustále opakoval abych se zklidnil a nepřistupoval k ošetření odřeniny. Následně jsem zjistil poškození kolene a díky laxnímu přístupu jsem dále netrval na ošetření a odešel na zastávku MHD ,kdy jsem zavolal na linku 155 s tím že nepožaduji službu záchranně služby a jejího ošetření s požadavkem aby co nejdříve nechali udělat práh při výstupu z objektu (upadli další čtyři lidé). . Závěrem bych celou situaci ohodnotil takto: 1. Chyba neexistence prahu, který byl na vstupní části a nikoliv při výstupu, 2. nepružnost propojení s organizační službou při přivolání ošetřovatele (několikrát jsem urgoval ze strachu silného krvácení.(slova ošetřovatele byla nedostatečná vzhledem k mému zdravotnímu stavu. 3. jeho lhostejnost při mém odchodu s krvácejícím loktem a kolenem. 4 do místa trvalého bydliště jsem se přepravil pomocí MHD (v tom stavu, jak popisuji a doma si dokončil ošetření) Takže to odnesly bílé plátěné kalhoty v místě L kolena a uválené tričko..
Kdyby organizační tým dal rampu k bezpečnému odchodu a zlepšila by se lhostejnost personálu vůči starým lidem dalo by se konstatovat že akce je příznivá k obyvatelům Prahy
Ivo Vacek Praha 6 Suchdol 165 00 U Nového Suchdola 130/9 telefon: 165 00
Děkuji Vám za písemnou odpověď.