Autismus je jednou z nejzávažnějších poruch dětského mentálního vývoje. Jedná se o vrozenou pervazivní (všepronikající) poruchu některých mozkových funkcí. Důsledkem je, že dítě dobře nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívá.
Duševní vývoj dítěte je díky tomu narušený hlavně v oblasti komunikace, sociálních vazeb (interakce) a představivosti. Odborníci hovoří o tzv. základní diagnostické triádě problémových oblastí vývoje u poruch autistického spektra. Autismus doprovází specifické vzorce chování.
Stupeň závažnosti poruchy bývá různý. Mírná forma má málo příznaků, těžká forma naopak vysoký počet. Problémy se musí projevit v každé části základní diagnostické triády.
Chlapci trpí poruchou častěji než dívky (poměr 4–5:1). Údaje o výskytu poruchy se různí v závislosti na použitých diagnostických kritériích. Za spolehlivý je možné pokládat údaj o 4–5 případech na 10 tisíc dětí.
Příčina autismu zůstává neodhalena
Existuje předpoklad, že určitou roli sehrávají genetické faktory, různá infekční onemocnění a chemické procesy v mozku. Moderní teorie tvrdí, že autismus vzniká až při kombinaci několika těchto faktorů. Autismus je v podstatě syndrom, který se diagnostikuje na základě projevů chování. Projevuje se buď od dětství, nebo v raném věku do 3 let. Porucha určitých mozkových funkcí způsobí, že dítě nedokáže správným způsobem vyhodnocovat informace. Lidé s autismem pak mívají výrazné potíže ve vývoji řeči, ve vztazích s lidmi a obtížně zvládají běžné sociální dovednosti.
Při komunikaci si všimneme:
- Nereaguje na své jméno
Neříká, co chce
Opožděný vývoj řeči
Nereaguje na pokyny (máme pocit, že nechce poslechnout)
Někdy působí dojmem, že je neslyšící
Zdá se, že slyší, ale nikoli ostatní osoby
Neukazuje a nemává na rozloučenou
Říkal/a několik slov, ale nyní přestal/a
Postřehy v sociální oblasti:
- Chybí sociální úsměv
Raději si hraje o samotě
Dává přednost sebeobsluze
Je velmi samostatný/á
Některé věci dělá velmi „brzy“
Špatný oční kontakt
Působí, že žije ve vlastním světě
Nezajímá se o ostatní děti
Ostatní lidi dokáže ignorovat
Chová se „jinak“:
- Záchvaty vzteku
Hyperaktivita/neschopnost spolupracovat/ negativismus
Neví, jak si hrát s hračkami
Zabývá se určitými věcmi stále dokolečka
Chodí po špičkách
Neobvyklá fixace na určité hračky (neustále s sebou nosí nějaký předmět)
Řadí věci do řad
Reaguje přehnaně na určité materiály či zvuky
Zvláštní pohyby
Rodiče by měli zbystřit a s dítětem podstoupit vyšetření, pokud:
- do 12 měsíců nežvatlá
do 12 měsíců negestikuluje (neukazuje, nemává na rozloučenou)
do 16 měsíců neužívá slova
do 24 měsíců spontánně neužívá věty
ztratí jakékoli jazykové nebo sociální schopnosti v jakémkoli věku
Zdroj: www.autismus.cz
Vložit komentář