Mohou být psychického i fyzického rázu. Patří k nim například mentální retardace (u 75 %), epilepsie (u 30 %), smyslové poruchy (např. vady sluchu u 25 %), geneticky podmíněné vady atd. Často se přidružuje problematické chování rozdílné intenzity.
Někteří lidé s autismem mají jen mírné problémy, třeba nemají rádi změny, u druhých se dá pozorovat agresivní nebo i sebezraňující chování. K autismu se často váže také hyperaktivita, neschopnost soustředění nebo výrazná pasivita.
Vyléčit se autismus nedá, ale výsledky se přece jen dostavují
Úplné potlačení příznaků autismu se v 98% případů nepodaří. Ovšem speciální výchova dokáže zmírnit problematické chování (záchvaty vzteku), byl zaznamenán nárůst IQ, zvýšení adaptability a samostatnosti. Pokud děti, které trpí autismem, nemají speciální přístup založený mimo jiné na hluboké znalosti dané problematiky, ocitají se na psychiatrických odděleních s vysokými dávkami psychofarmak nebo jsou vylučovány ze škol, do kterých však úrovní svého intelektu patří.
Jak dětem s autismem nejlépe pomoci
Jediným obecným a prokazatelně úspěšným způsobem je speciální pedagogická péče, která využívá kognitivně behaviorální terapii (metoda zaměřená na proces učení a myšlení). Pokud dítěti svým speciálním přístupem umožníme porozumět okolnímu světu, je stoprocentní šance, že u dítěte dojde ke zlepšení. Speciálně vyškolení pedagogové užívají nejčastěji strukturované učení, které za hlavní považuje nácvik funkční komunikace a individuální přístup v psychoedukaci (metoda, která pomůže vyznat se v sobě, svých stavech a emocích). Vizualizace a strukturalizace jsou základními pilíři přístupu k dětem s autismem.
Péče by měla být komplexní. Svůj podíl by při ní měli zastávat praktičtí lékaři pro děti a dorost, pedopsychiatři, psychologové, neurologové, speciální pedagogové , foniatři, logopedové.
Děti s Aspergerovým syndromem mívají obdobné problémy jako děti s autismem
Intelektově jsou dobře vybavené, některé jsou i výrazně nadané. Naučí se samy číst, rozeznávají brzy číslice a písmena, umí citovat z encyklopedií, hrají šachy, ovládají počítač, mají vynikající mechanickou paměť.
V pěti letech odpovídá slovní zásoba a schopnost vyjadřování věku
Řeč některých dětí je příliš formální a připomíná mluvu dospělých. Děti s Aspergerovým syndromem mívají problémy v chápání sociálních situací, obtížně se vžívají do myšlení a pocitů druhých lidí.
V komunikaci jsou jednostranně zaměřené, mají potíže chápat humor, ironii, metafory, nadsázku. Do kolektivu vrstevníků se zapojují s obtížemi, patří mezi samotáře nebo se chovají natolik odlišně, že nejsou ostatními dětmi přijímány. Často bývají velmi neobratné, mívají potíže s psaním a tělocvikem. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem je velmi obtížná, frekventovaně se vyskytují vývojové poruchy chování, hyperaktivita, poruchy pozornosti a nedostatečná kontrola emocí. V dospívání mohou trpět depresemi, mají sklony k sebepodhodnocování.
Rettův syndrom se týká pouze děvčat
Dívky mají jen částečně autistické chování. Výrazný je velmi malý rozsah pozornosti. V oblasti motoriky se objevuje různá míra ztráty úchopových schopností rukou často doprovázenou závažnými poruchami hybnosti. U dívek, které svými klinickými projevy přesně splňují diagnostická kritéria, se hovoří o klasickém Rettově syndromu (asi 2/3 dívek), u ostatních diagnostikujeme atypický Rettův syndrom (jde o mírnější formu syndromu – dívky chodí a sedí, mluví nebo chybí nějaký typický znak – například nemají menší obvod hlavičky, neprošly obdobím normálního vývoje). U Rettova syndromu byl zjištěn vysoký spoluvýskyt epilepsie.
V České republice se ročně narodí 5-6 dívek s Rettovým syndromem.
Zdroj: www.autismus.cz
Vložit komentář